Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Filter by Categories
בגידות
בית הדין הרבני
בית המשפט לענייני משפחה
הילדים שלך
הסכמים
חברות משפחתיות
חלוקת רכוש
ידועים בציבור
כל ההתחלות קשות
מזונות אישה
מזונות ילדים
משמורת
משפחה ופלילים
עו"ד גירושין

מדוע הסכם ממון חשוב גם כשאין ממון

מדריך גירושין מגזין גטup > הסכמים > מדוע הסכם ממון חשוב גם כשאין ממון

מדוע הסכם ממון חשוב גם כשאין ממון, גם כשהכול נראה ורוד, כשמכינים את השמלה הלבנה וכשמתווכחים על צבע המפות.

שירי ויואב עמדו להינשא. ההורים נפגשו, ההתרגשות הייתה גדולה, והעתיד נראה נפלא מתמיד. ההורים תכננו לרכוש לזוג דירה נחמדה וציפו בכיליון עיניים לדור ההמשך. כשנה לאחר נישואיהם החלו שירי ויואב לחפש דירה למגורים ובחרו בשכונה צעירה ומתפתחת לא רחוק ממקום מגורי הוריה של שירי.

בינתיים, נקלעו הוריו של יואב לקשיים כלכליים והסכום שהובטח לזוג הצעיר שולם כולו לבעלי החוב הרבים שהקישו על דלת המשפחה יומם וליל. הוריה של שירי התגייסו לעזרת הזוג הצעיר והעניקו להם סכום כפול מהמובטח. בעזרת סכום זה פלוס משכנתא קטנה רכשו שירי ויואב דירה מקסימה שהפכה עד מהרה לקן חמים ונעים.

לא עברה שנה ושירי ילדה את הדס, תינוקת כחולת עיניים וחייכנית, שהביאה להוריה אושר רב. כחודשיים לאחר הולדתה של הדס, החלו חייהם של שירי ויואב להשתנות. יואב החל לעבוד שעות ארוכות בחברת הייטק, לאחר שקודם לתפקיד ניהולי. שירי, שרצתה לחוות את אימהותה, לקחה חופשה ארוכה מעבודתה כמנהלת שיווק, אך אט אט החלה לחוש תסכול מהשהייה הארוכה בבית. ככל ששירי חשה מתוסכלת יותר, הלך יואב ונעשה מרוחק יותר ויותר.

עד מהרה החל יואב לפתח קשרי ידידות עם ענת, סגניתו ויד ימינו עמה שהה שורות ארוכות בעבודה. לא עברו חודשים רבים ובין יואב לענת הרווקה התפתח רומן סוער, שהפך לאהבה עמוקה. שירי, שחשה שיואב אינו כתמול שלשום ושמה לב כי אינו נפרד ממכשיר הטלפון הסלולארי שלו, ניצלה את שהותו של יואב באמבטיה ובדקה את מכשיר הטלפון הנייד שלו. עד מהרה התאמתו חשדותיה של שירי לבגידה של יואב בה.

ההודעות הלוהטות מענת לא השאירו מקום לספק שיואב בגד בה והנו מצוי בעיצומו של רומן לוהט. שירי לא המתינה ולו שנייה אחת, נכנסה לחדר האמבטיה והחלה להקריא ליואב את ההודעות הכתובות. יואב החוויר, ניסה תחילה להכחיש את דבר הבגידה אך עד מהרה גולל באוזני שירי את כל פרטי הרומן, והתוודה שיחסיהם הגיעו בעצם לסופם.

המכה הייתה קשה, במשך שבוע שלם לא חדלה שירי לבכות ולהתאבל, ובכייה אך גבר בכל פעם שהביטה בהדס הפעוטה שלא הבינה מדוע אימה עצובה כל כך. יואב, שחש ייסורי מצפון קשים והתקשה לראות את סבלה של שירי, שוחח עמה וביקש כי יסיימו את כל עניין הגירושין בדרך יפה ומכובדת. כעבור חודש החלו שירי ויואב בהליך גישור. בתחילת הליך הגישור הסבירה עורכת הדין שערכה את הגישור באילו עניינים יצטרכו שירי ויואב לדון בהליך הגישור שיוביל להסכם גירושין, והליך הגישור התנהל באופן נינוח וענייני.

משהגיעה העת בגישור לדון בחלוקת הרכוש נדהמה שירי לגלות שיואב מבקש למכור את דירתם המשותפת ולהתחלק עמה בתמורה שתתקבל. שירי הזכירה ליואב שהוריה הם אלו שאפשרו להם לרכוש דירה, הזכירה שמדובר בכספים שנחסכו לאחר שנות עבודה קשות, ואף הזכירה את הדס הקטנה שתתקשה כל כך להיפרד מחדרה וסביבתה. יואב נותר נחוש, הדירה נרשמה גם על שמו, זו זכותו ועליו לדאוג כעת לעתידו כך אמר.

ניסיונותיה של שירי לשדלו הפכו לכעס גדול, שירי התבצרה בעמדתה – הדירה שייכת לה, ויואב דבק בחוק – הוא הבעלים הרשום של מחצית מהדירה, ואין בכוונתו לוותר. יואב אף רמז שיערים לשירי קשיים בדרך אל הגט, ולא יתחלק עמה בקרן ההשתלמות שצבר, תוך שהוא רומז שאת הטיול לחו"ל שחלמו הוא ושירי לעשות כשיקבלו את כספי קרן ההשתלמות, יעשה עם ענת…

הכעסים הגדולים לא אפשרו לשירי ויובל להמשיך בגישור וכל אחד מהם שכר עורך דין מטעמו. שירי ויואב ניהלו מלחמה משפטית בת 3 שנים שבסיומה קיבל יואב את חלקו בדירה ונתן לשירי את הגט המיוחל.

נשמע רחוק, לא הגיוני, לכם זה לא יקרה, כי אתם יודעים בדיוק למי נישאתם?

גם שירי לא העלתה על דעתה 4 שנים קודם לגילוי הבגידה שיואב יכול להתאהב באחרת. יואב היה בעל מקסים, אוהב, מפנק ומתחשב. שירי והוריה לא העלו על הדעת שלא לרשום את הדירה על שם הזוג הצעיר. העתיד, כאמור, היה ורוד.

מה כולל הסכם ממון?

הסכם ממון עדיין אינו עניין סטנדרטי ומקובל במדינת ישראל, בניגוד למדינות כמו צרפת, בה לא מתחילים את ההכנות לחתונה מבלי לחתום תחילה על הסכם ממון.

הסכם ממון יכול למנוע מלחמות גירושין ממושכות ויקרות, לשמור על רכוש משפחתי ולהפחית את סיכון העגינות.

הסכם ממון צריך לכלול בתוכו כמה סעיפים חשובים. הראשון בהם הוא חלוקת הרכוש, בדרך כלל הדירה או הבית שירכשו בני הזוג, בהתאם ליחס ההשקעות בו. הוריה של שירי השקיעו כספי משפחה רבים ולאחר מספר שנים, עברה מחצית מהם ליואב. ככל שהשנים עוברות, הנישואין ממושכים יותר, ובני הזוג צוברים במו ידיהם רכוש, קטנה חשיבותו של סעיף זה, אך הוא בא חשוב ביותר במקרה של גירושין מהירים יחסית הנפוצים כיום כל כך הקרב זוגות צעירים.

הסכם ממון אינו שולל שיתוף בנכסים, ואין כל מניעה לקבוע בהסכם ממון שיתוף מלא בכל הנכסים שיצברו במהלך חיי הנישואים, וזאת למרות הסברה הרווחת.

הסכם ממון בפרק ב´ בא להבטיח את רכושו הקודם של כל אחד מבני הזוג, את דרך החיים המשותפים והוא עוזר כמובן למנוע גירושין קשים. דווקא זוגות המתחילים את פרק ב´ לחייהם מודעים הרבה יותר לחשיבותו של הסכם ממון מאשר זוגות שאך נישאים.

סעיף נוסף שחשוב לכלול בהסכם ממון הינו סעיף הקובע את מועד חלוקת הרכוש, הנקרא מועד "איזון המשאבים". זוגות שלא ערכו הסכם ממון ונישאו לאחר שנת 1974 אינם יכולים לחלק את הרכוש לפני שהתגרשו, ובן או בת זוג המבקשים לחלק את הרכוש תלויים בהסכמת הצד שכנגד לגירושין או זקוקים לניהול דיונים ארוכים ומתישים.

חשוב לציין שאיזון משאבים פירושו חלוקת הרכוש הרשום על שם כל אחד מבני הזוג בנפרד, כמו קופות גמל, קרנות השתלמות, חסכונות או מכוניות הרשומות רק על שם אחד הצדדים. דירת מגורים הרשומה על שם שני הצדדים ניתנת בדרך כלל לחלוקה ללא קשר למועד הגירושין עצמם.

ועוד כמה דברים שחשוב לדעת על הסכם ממון:

  • הסכם ממון חייב אישור בית המשפט על מנת לקבל תוקף. מדובר בפרוצדורה מהירה, קלה וזולה יחסית.
  • הסכם ממון בין בני זוג שטרם נישאו יכולים לאשר אצל נוטריון או אצל רשם הנישואין, בעלות נמוכה של אגרת הנוטריון.
  • הסכם ממון שנערך לפני הנישואין אין לכלול בו עניינים הקשורים למזונות ילדים או למשמורתם, ממילא בית המשפט לא יאשר הסדרים לגבי ילדים שטרם נולדו.
  • הסכם ממון אינו יכול לכלול סנקציות כספיות בשל אי מתן גט או קבלת גט, סעיפים אלו יבוטלו ממילא מחשש ל"גט מעושה", שהינו גט שאינו ניתן בהסכמה כנדרש בהלכה היהודית.
  • והכי חשוב – אל תנסחו בעצמכם הסכם ממון, פנו לעורך דין מומחה בענייני משפחה חיסכון שכר הטרחה במקרה זה עלול לעלות לכם ביוקר אחר כך…

דוגמא לפסק דין לבני זוג שלא ערכו הסכם ממון

בפסק דין שניתן לאחרונה על ידי כבוד השופטת פלאוט בבית המשפט לענייני משפחה במחוז תל אביב נידון עניינם של בני זוג הנשואים בנישואין שניים ולא ערכו הסכם ממון.

חיים (שם בדוי) היה גרוש, אב לשתי בנות בוגרות, ובעל 2 דירות שנותרו לו מגירושיו הראשונים, רינה (שם בדוי) הייתה אלמנת צה"ל, אם לשני ילדים רכים בשנים, ובעלת דירה אף היא. עם נישואיהם מכרה רינה את דירתה, חיים מכר את אחת מדירותיו, והם רכשו בבית מידות רחב ידיים בשכונה יוקרתית.

מאחר שדירתה של רינה הייתה יקרה יותר, היא ביקשה מחיים לערוך הסכם ממון שיבטיח כי חלקה בבית יהיה גדול משלו. חיים סירב, טען שהאהבה והאמון ביניהם חזקים מכל הסכם ממון וכי אם חלילה יתגרשו ידאג להבטיח את חלקה בבית.

במהלך 20 שנות נישואיהם שרובן היו טובות ומאושרות, רכש חיים שלוש דירות נוספות וחנות, אותם רשם על שמו. עם השנים התדרדרו יחסיהם של חיים ורינה עד שלמעשה לא נותר דבר ביניהם והם החלו בהליכי גירושין.

חיים טען כי חסך את שכר הדירה של דירתו מלפני הנישואין ומחסכון זה רכש דירה נוספת, שהניבה אף היא שכר דירה וכן הלאה. חיים טען שרינה אינה זכאית לחלק כלשהו בדירות ובחנות למרות שנרכשו במהלך הנישואין שכן מקור כל הרכוש הזה בדירתו שמלפני הנישואין.

חיים לא הצליח להוכיח את טענותיו, ובפסק הדין נקבע כי רינה זכאית למחצית מכל הנכסים שנרכשו במהלך החיים המשותפים.

סירובו של חיים לערוך הסכם ממון בראשית דרכו המשותפת עם רינה, הוביל לכך שאמנם רינה אינה זכאית לקבלת יותר ממחצית בית מגוריהם של הצדדים, אך היא זכתה עם גירושיה במחצית משלוש דירות נוספות וחנות.

הסכם ממון בראשית הנישואין, או בכל שלב אחר, חשוב כמו שחשובה פוליסה לביטוח הבית או הרכב. כל עוד החיים נמשכים כסדרם הסכם ממון הינו חסר משמעות, כשם שפוליסת ביטוח אינה יותר מנייר מודפס. חשיבות הסכם ממון, כמו חשיבות פוליסת ביטוח – שנמדדת בעת משבר, כי החיים, כפי שמוכיח סיפורם של יואב ושירי ושל חיים ורינה, לעולם אינם צפויים.

[elementor-template id="4045"]

לתיאום פגישת ייעוץ
עם עו"ד רות דיין

    מעדיפים להשאיר פרטים טלפונית? 03-6708888
    התחייבות לדיסקרטיות מוחלטת

    לקבלת ייעוץ משפטי פרטני